flex-crm

CRM چیست و چرا انقدر اهمیت دارد؟

همه ما جایی در جامعه نقش مصرف‌کننده و به‌عبارتی “مشتری” را بازی کرده‌ایم؛ از همین رو نیز تمامی صاحبان کسب‌وکار احتمالاً خودشان هم تجربه خرید به عنوان مشتری را دارند. همین تجربه‌ها باعث می‌شود تا مدیران بیزینس خیلی خوب بدانند که تعامل خوب با مشتری باید به‌ چه شکل باشد‌. با این حال، ارائه‌ خدمات مشتریان حرفه‌ای در عمل، بیش از آنکه به دانسته‌ها متکی باشد، به تجربه، آزمون‌وخطا و مهم‌تر از همه، استفاده از ابزارهای مناسب وابسته است. حال، پیش از آنکه دقیق‌تر راهکارهای تقویت ارتباط با مشتریان را بررسی کنیم، بیاید ابتدا ببینیم CRM یا مدیریت ارتباط با مشتریان (Customer Relationship Management) چیست و چرا برای هر کسب‌وکار در حال رشدی اهمیت بسیار دارد.

CRM چیست و چرا اهمیت دارد؟

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، به سیستم یا استراتژی‌ای گفته می‌شود که کسب‌وکارها برای سازمان‌دهی ارتباطات خود با مشتریان بالقوه و بالفعل از آن استفاده می‌کنند. به زبان ساده، CRM به شما کمک می‌کند تا آمار دقیق مکالمات، معاملات و روابط با مشتریان خود را در دسترس داشته و آن را به‌صورت هدفمندتر مدیریت و پیگیری کنید.

اگر CRM ساختارمندی نداشته باشید، در پیگیری ارتباطات گذشته خود با مشتریان از طریق اطلاعات پراکنده در ایمیل‌ها، فایل‌های اکسل یا حتی پیام‌های واتساپی دچار مشکلات جدی خواهید شد؛ به‌طوری که این موضوع به‌مرور باعث بی‌نظمی، فراموشی پیگیری‌ها و از بین رفتن فرصت‌های فروش خواهد شد.

یک CRM حرفه‌ای مانند فلکس، با متمرکز کردن داده‌های مشتریان، هماهنگ‌سازی فرایند فروش و ارائه ابزارهایی جهت شخصی‌سازی‌ ارتباطات در زمان مناسب این چالش‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد.

 آیا کسب‌وکار من به CRM بهتری نیاز دارد؟

بسیاری از کسب‌وکارها ممکن است تصور کنند هنوز برای داشتن CRM زود است؛ اما در واقع، دقیقاً در مرحله‌ای قرار داشته باشند که نبود CRM سرعت رشدشان را کند می‌کند. موارد زیر نشانه‌هایی هستند که می‌گویند برای مدیریت بهتر کسب‌وکار خود به سیستم CRM کارآمدتر و بهتری نیاز دارید:

درخصوص مشتریان بالقوه سرنخ دارید، اما فرصت‌ها را از دست می‌دهید

اگر تیم فروش شما در پیگیری مشتریان بالقوه تأخیر دارد و انبوهی از اطلاعات روی هم انباشته می‌شود بی‌آنکه بتوانید به‌صورت مؤثر از آن‌ها برای جذب یا حفظ مشتری استفاده کنید، احتمالاً سیستم فعلی شما فاقد ساختار لازم است و زمان آن رسیده که به سراغ CRM منظم‌تری بروید.

نمی‌توانید روند فروش را دنبال کنید

اگر تیم شما در پاسخ به سوالاتی مثل «چند معامله در حال انجام داریم؟» یا «پیش‌بینی درآمد این فصل چقدر است؟» دچار مشکل شده، نشانه واضحی است که باید به سراغ سیستم CRM با داشبورد و دید واقعی خط تولید بروید.

اطلاعات مشتریان‌تان در پلتفرم‌های مختلف ذخیره شده است

وقتی هر فروشنده‌ای اطلاعات مشتریان خود را در فایل اکسل، دفترچه شخصی، اسپرد شیت یا حتی پیام‌رسان‌های مختلف مثل واتساپ ذخیره کرده باشد، انتقال اطلاعات بین اعضای تیم دشوارتر خواهد شد و سابقه تعاملات با هر مشتری به‌درستی منتقل نمی‌شود. این موضوع خصوصاً در زمان استفعا، اتمام همکاری یکی از اعضای تیم یا انتقال مشتری بین اعضا، دردسرساز خواهد شد‌‌.

زمان زیادی صرف کارهای تکراری می‌کنید

بخش عمده‌ای از حفظ ارتباط با مشتری شامل ارسال پیام‌، پیگیری‌ مسائل و تنظیم یادآورهای مختلف است. انجام این امور به‌صورت دستی، زمان باارزش تیم شما را هدر می‌دهد. یک سیستم CRM مناسب این‌کارها را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد تا وقت بیشتری از اعضای تیم صرف فروش و تعامل واقعی با مشتریان شود.

ارزیابی عملکرد تیم دشوار است

اگر دقیقاً نمی‌دانید چه کسی به اهداف فروش رسیده یا چقدر زمان برای بستن یک معامله صرف شده است، موفق نخواهید شد تا استراتژی فروش خود را هوشمندانه اصلاح کنید.

مشکلات بالا صرفاً یکسری موانع کوچک و کم‌ارزش نیستند، بلکه عوامل جدی به‌شمار می‌روند که از رشد و ارتقای کسب‌وکارها جلوگیری می‌کنند. اما خبر خوب این است که راه‌حل مشکل شما درست همینجاست! با ERP فلکس می‌توانید در یک پلتفرم واحد تمامی این موانع را در یک چشم برهم زدن برطرف سازید.

چه کاری می‌توان با CRM فلکس انجام داد؟

ماژول CRM در نرم‌افزار ERP فلکس، با طراحی کاربرپسند و قابلیت‌های حرفه‌ای، یک پلتفرم کامل برای مدیریت سرنخ‌ها، پیگیری فروش و ساختاردهی ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهد. در فلکس ماژول CRM با سایر ماژول‌ها مثل ماژول فروش کاملاً یکپارچه و هماهنگ است و تمامی داده‌ها در فضایی واحد، ذخیره و به‌صورت یکپارچه استفاده می‌شوند. از جمله امکانات CRM فلکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمای قیف فروش ( Sales Funnel )
  • مدیریت سرنخ‌ها براساس قوانین تعریف‌شده با قابلیت ارجاع خودکار به اعضای مناسب تیم
  • پییگیری فعالیت‌ها در یک فضای یکپارچه
  • گزارش‌گیری لحظه‌ای
  • دسترسی موبایل

CRM چطور باعث تقویت روابط با مشتریان می‌شود؟

یک CRM خوب فقط برای ردیابی فروش نیست؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا روابط واقعی و پایدار با مشتریان خود بسازید. در فلکس کارکردهای متعددی جهت تقویت روابط با مشتریان  در نظر گرفته شده است:

  • اطلاعات متمرکز: در فلکس تمامی تماس‌ها، ایمیل‌ها، جلسات و تعاملات با مشتریان در سامانه ثبت شده و در دسترس اعضای تیم قرار می‌گیرد تا تجربه خوب مشتری حتی در صورت تغییر کارشناس هم حفظ شود.
  • یادآوری‌های هوشمند: یادآوری خودکار برای پیگیری به‌موقع امور، نرخ تبدیل را بالاتر می‌برد.
  • همکاری تیمی: اعضای تیم فروش با فلکس می‌توانند مستقیماً روی پلتفرم وظایف را به یکدیگر ارجاع داده، یادداشت‌ها را به اشتراک بگذارند و در محیطی واحد همکاری کنند.

شروع مسیر حرفه‌ای CRM با ERP فلکس

یکی از ویژگی‌های برجسته فلکس، انعطاف‌پذیری بالای آن است؛ به‌طوری که شما می‌توانید تنها با چند ماژول محدود که کسب‌وکارتان به آن نیاز دارد مثل ماژول CRM شروع کرده و در آینده، ماژول‌های دیگر مانند حسابداری یا منابع انسانی را به آن اضافه کنید.

فلکس به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت رایگان از نسخه آزمایشی ERP استفاده کنید تا بیشتر با قابلیت‌های پلتفرم آشنا شده و بدون ریسک، آینده‌ دیجیتال کسب‌وکار خود را ارزیابی نمایید. همین حالا وارد وب‌سایت فلکس شده و تجربه‌ای نوین از مدیریت مشتریان را آغاز کنید. همچنین میتوانید برای مشاوره رایگان با شماره 02158793 تماس بگیرید.

Comments are closed.